Розділ 9. Робота допоміжних служб

Робота бібліотеки

Cьогодні невід’ємною частиною бібліотечної роботи є пропаганда книги серед учнів для розширення їхнього світогляду, набуття грамотності, вміння висловлюватись.

Шкільна бібліотека відіграє велику роль відіграє у житті гімназії. Уся  діяльність спрямовується і організовується спільно з педагогічним колективом відповідно до планів роботи і регламентуючої документації.

З метою широкого залучення учнівського та педагогічного колективів до роботи з виховання в учнів дбайливого ставлення до підручників, поваги до праці людей, що його створюють, відповідальності за правильне і раціональне використання підручників, створення і поповнення бібліотечного фонду в гімназії проводиться акція «Подаруй бібліотеці книгу» та акції з дбайливого ставлення до книги. Завдяки проведенню акції «Подаруй бібліотеці книгу» фонд бібліотеки гімназії поповнився 30 новими виданнями художньої літератури як для учнів початкових, так і для гімназійних класів.

Розроблено і проведено  ряд заходів, спрямованих на збереження книги гімназистами. Це, перш за все, створено  в кожному класі пости бережливих, проведено рейди-перевірки стану збереження шкільних підручників.

Важливою є перша зустріч дитини з бібліотекою, її перші враження про книгу. Для цього організовано і проведено екскурсії маленьких читачів до бібліотеки. Тут відбувається перше знайомство дитини з книгозбірнею, розкриваються її читацькі інтереси  .

З допомогою класоводів проведено бібліотечні уроки в початкових класах: «Про книгу і бібліотеку»,  «Зустрічі у шкільній бібліотеці», «Як прийшла до нас книга», « Книги Кобзаря для школярів».

Діти молодшого шкільного віку по-своєму сприймають навколишній світ, відображений у книзі. По-своєму ставляться до всього, що читають. У розвитку читацьких інтересів учнів важливу роль відіграють почуття та емоції. А тому у бібліотеці виділена література для дітей молодшого шкільного віку,особливістю якої є яскраві малюнки, малий обсяг  тексту.

Невід’ємною частиною екскурсій є бесіди бібліотекаря з маленькими читачами, в ході яких визначаються читацькі інтереси учнів, їх вміння переповідати прочитане, а також наголошується на бережливому ставленні до книги.

У формуванні читацьких інтересів підлітків є свої особливості. Дітей цього віку цікавить світ пригод і фантастики, книги при життя дітей, класична література, різноманітні енциклопедії та словники. У книжковому фонді бібліотеки також виділено літературу для дітей цього віку. Обов’язковим елементом пропаганди літератури серед  дітей цього віку є бібліотечні уроки. Так, серед учнів 5- 9 класів було проведено наступні бібліотечні уроки: «Писемні пам’ятки України»,  «Робота з довідковою літературою».

Однією з найбільш ефективних форм пропаганди літератури та формування читацьких інтересів є книжкова виставка. На виставці читач бачить водночас кілька книг, може безпосередньо ознайомитись з ними, переглянувши кожну книгу. У бібліотеці оформлені постійні книжкові виставки, у приміщенні гімназії виставки, приурочені знаменним подіям.: «Моя рідна земля – Україна», « Україно, мій духмяний диво цвіт, через терни йшла до волі сотні літ»,« Міжнародний день грамотності», « Все, що серце і що розум вік творили не один, повизбирувало людство в книги – перли із перлин», «Вчителю! Перед твоїм ім’ям дозволь смиренно стати на коліна», «Навчальний підручник: від минулого до сучасного», « Вона зродилась на Волині (УПА)», « День українського козацтва», « Сяйво слави» ( До дня народження М.Шашкевича), « День української писемності та мови», « День пам’яті жертв голодомору та політичних репресій», « Пам’ять про юнаків-героїв не згине повік», « Передаймо нащадкам наш скарб – рідну мову», « Я в серці маю те, що не вмирає», «І мене в сім’ї великій, в сім’ї вольній, новій, не забудьте пом’янути незлим тихим словом», « Книги… Книги… Книги… Завжди ви зі мною мудрі й вірні друзі ви мої», « Христос Воскрес! Воістину воскрес!» ,  « День Європи».

З метою кращого сприйняття бібліотечного матеріалу створено ряд мультимедійних презентацій, які допомагають у проведенні бібліотечних уроків:                  « Правила поводження з книгою», « У країні Бібліографії», «З історії виникнення книги», « Життя книги», « Каталоги і картотеки», « Писемні пам’ятки України», « Цікаво про книги», презентація про творчість Ліни Костенко та Марійки Підгірянки.

Майже традиційним стало проведення Тижня дитячої книги. Цьогоріч воно було присвячене 135 річниці з дня народження Марійки Підгірянки. У святі взяли участь учні 4-Б класу та класовод Дмитрук Г.П. та окремі учні з 3-А та 3-Б гімназійних класів  допомогли в інсценізації п’єси Марійки Підгірянки «У чужому пір’ї».Завдання бібліотеки разом з учителем не тільки допомогти засвоїти шкільну програму, але й розширити її. Закласти в кожній дитині основи незалежного користувача бібліотеки, який впевнено працює з різноманітними джерелами інформації, виховати людину, яка цінує, що є в суспільному користуванні.

Носіями інформації в шкільній  бібліотеці є книжковий фонд  -16007 екземплярів, у тому числі  підручників –  9117(на кінець 2015– 2016 навчального року).

Завдяки тісній співпраці з бібліотекарями шкіл міста, учні гімназії на 100% були забезпечені підручниками у 2015-16 н.р., ( крім 4-х та 7-х класів, що отримують нові підручники)співпраця  бібліотекаря із класоводами та класними керівниками  допомогла залучити до читання значну кількість дітей– 275читачів.

Таким чином, моя робота шкільного бібліотекаря  у 2015-16 н.р. спрямовувалась на надання допомоги у  розвитку  творчих  думок, здібностей, талантів, пізнавальних інтересів, успішному засвоєнню програм із навчальних предметів, вироблення в учнів першого досвіду самостійно здобувати інформацію.

 

Робота психолога

Психологічна служба сьогодні є органічною складовою системи освіти України. Вона суттєвий важіль у забезпеченні процесів реформування галузі, сприяє гуманізації стосунків між учителями, учнями, батьками.

З  метою створення оптимальних соціально-психологічних умов для розвитку творчої особистості гімназиста, а також сприятливих міжособистісних стосунків між учнями, вчителями, батьками практичний психолог гімназії Рибачок С.М. здійснює різні завдання, які стоять перед психологічною службою  :

Насамперед – це психологічний супровід адаптації першокласників до навчання в школі, під час якого проводить:

– діагностику психологічної готовності дітей до навчання в гімназії (тест Керна-Йірасека);

– діагностику емоційної, соціальної готовності до навчання;

– діагностику пізнавальних здібностей першокласників (тест «Графічний диктант»);

– визначення рівня емоційно-вольової сфери за допомогою проектної методики «Малюнок сім»ї»;

-спостереження за поведінкою першокласників на уроках та в позаурочний час;

– відвідує  уроки та ГПД;

– бесіди з учителями з метою виявлення дітей, які мають ознаки дезадаптації;

– анкетування батьків на батьківських зборах;

– консультування батьків дітей, у яких виявлено недостатній рівень готовності до шкільного навчання;

– індивідуальні консультації батьків та класоводів про причини труднощів адаптації та шляхи їх подолання;

– психолого-педагогічний консиліум «Психологічна адаптація першокласників до шкільного навчання».

Для психологічного супроводу учнів 1(5)-х класів та запобігання їх дезадаптації  при переході з початкової до середньої школи:

– спостерігає за учнями  1(5)-х класів під час уроків та в позаурочний час;

– складає соціометричну  карту класу;

– проводить діагностику та анкетування гімназистів з метою оцінювання їхнього рівня адаптації до навчання в гімназії (за окремим планом);

– індивідуально консультує батьків про причини труднощів адаптації і шляхи взаємодії в їх подоланні;

– виступає на батьківських зборах;

– проводить психолого-педагогічний консиліуму на тему: «Адаптація учнів 1(5) класів до умов навчання в гімназії».

  • Психологічний супровід професійного самовизначення та вибору профілю навчання учнів 5( 9)-х класів гімназії починається з:

– Визначення нахилів та здібностей школярів з метою визначення профілю у навчанні (психодіагностична робота за окремим планом);

– індивідуальних бесід з учнями та батьками щодо профілізації навчання;

– анкетного опитування учнів, вчителів,батьків;

– участі в батьківських зборах «Допоможіть дитині визначити профіль у навчанні», «Роль батьків у виборі майбутньої професії їхніх дітей».

– консультування адміністрації навчального закладу, класних керівників, батьків учнів щодо вибору профілю у навчанні та професійного самовизначення школярів;

– зустріч із представниками різних професій;

– екскурсія в районний ЦЗ.

  • Ще один напрямок роботи – психологічний супровід підлітків, як особливого вікового періоду в розвитку особистості (учні 3-4(7-8)класів):

– спостереження за учнями 4(8) класів під час навчальних занять і поза ними. Експертне опитування педагогів, які працюють на паралелі 4-х класів;

– анкетування з метою визначення особистісних проблем, ставлення учнів до навчання;

– консультування батьків, вчителів з питань виховання дітей, проблем важковиховуваності, труднощів у взаєминах з дітьми, надання рекомендацій щодо індивідуального розвитку учнів;

– виступи на батьківських зборах: «Особливості дітей підліткового віку», «Чому перехідний вік є важким?», «Спілкування підлітків з дорослими та ровесниками».

  • Немала роль була відведена проведенню заходів по попередженню дитячої бездоглядності, насильства в сім’ї та школі, дитячої жорстокості,наркоманії, корекції девіантної поведінки.
  • Найефективнішими формами роботи з вчителями є індивідуальні консультації, психолого-педагогічні консиліуми ( «Забезпечення наступності в дошкільній та початковій ланках. Психологічні особливості шестирічних дітей», «Наступність як одна із основних умов успішної адаптації молодих школярів до навчання в основній школі») та психолого-педагогічні семінари («Психологічне здоров’я в умовах школи: психопрофілактика емоційного «вигорання», «Стилі та моделі педагогічного спілкування»( для молодих вчителів). Тематика обиралася  відповідно до актуальності та запитів як педагогічних працівників, так і адміністрації гімназії.
  • Виступи на педрадах  дали можливість реально поглянути, які бувають нові підходи у формуванні компетентного учня та  як впроваджуються інноваційні технології, оптимальні форми та методи організації навчально-виховної роботи з обдарованими дітьми.  Питання психічного здоров’я школярів розглядалися і на методичних об’єднаннях, і на тематичних нарадах та педрадах.
  • Не залишались поза увагою діти з особливими потребами, з якими проводилась корекційно-розвивальна робота (розвиток пізнавальних процесів дітей молодшого шкільного віку, подолання невпевненості та тривожності молодших школярів у процесі адаптації до школи, психокорекція агресивності та конфліктності у підлітків, подолання шкільної тривожності п’ятикласників та ін.).
  • Велику увагу психолог приділяла правовій освіті учнів, використовуючи  різноманітні методи у цій роботі, а саме: корекційно-розвивальні заняття, групові  бесіди, індивідуальні консультації, анкетування учнів.

Слід відмітити, що за індивідуальними консультаціями найбільше зверталися учні середніх класів  та батьки . Тематика консультацій була різноманітною: соціальний статус дитини в школі чи класі, проблеми  в спілкуванні з однолітками чи батьками, новий колектив, подолання тривожності, агресивності, дитячий непослух, надмірна вразливість, поради батькам першокласників, підлітковий вік та його особливості, проблеми у навчанні.  Старшокласників більше цікавила підготовка до ДПА чи ЗНО, майбутній вибір професії , ресурси самовдосконалення, побудова іміджу та ін..

Педагоги зверталися з проблем у формуванні учнівського колективу, позитивного психологічного мікроклімату, були  запити щодо норм поведінки та моральних принципів учнів, підвищеного рівня тривожності у дітей, формування мотивації учіння, про роботу з гіперактивними дітьми, дитячу агресивність, конфлікти у підлітковому середовищі та ін..

Цікаво пройшов семінар-зустріч в РЦЗ для учнів 6(10) класу та в приміщенні гімназії з учнями 5(9)-х класів на тему вдалого вибору професії та особливості роботи ЦЗ.

З метою ознайомлення із професіями перукаря, візажиста організувала навчальну екскурсію у перукарський салон «Мі-Мі» для учнів 5(9)Б класу, а з учнями 5(9)А класу цікаву ознайомчу екскурсію у Чортківський  медичний  коледж.

Брала участь в обласному семінарі практичних психологів закладів нового типу на базі ТОКІППО з питанням на тему: «Психолого-педагогічний супровід роботи над іміджем гімназії». Доповідала на методоб»єднанні практичних психологів міста  про «Роль сім»ї у підтримці психічного здоров»я школярів»  .

Підготувала та провела семінар практичних психологів та соціальних педагогів міста на тему: «Надання першої психологічна допомога дітям, які пережили психотравмуючу подію» та практичне заняття  «Арт-терапія як вид першої допомоги при психотравмі», завдяки якому доповнила  теоретичні та практичні знання, вміння практичних психологів у роботі з дітьми – тимчасовими переселенцями та дітьми, батьки яких перебувають чи перебували в зоні АТО.

Неодноразово організовувала зустрічі (лекції, бесіди) для студентів (соціальних педагогів) гуманітарного педагогічного  коледжу ім.О.Барвінського про особливості роботи практичного психолога в закладах нового типу та про роботу з обдарованими учнями.

Завдання психологічної служби школи Світлана Миколаївна реалізовувала через: психолого-педагогічний супровід та підтримку дітей з труднощами шкільної адаптації ; орієнтацію учнів на здоровий спосіб життя;  профілактику та боротьбу з дитячою бездоглядністю, насильством щодо дитини; боротьбу з найгіршими формами дитячої праці; профілактику торгівлі людьми; психологічну підготовку до активного життя та професійного самовизначення; гуманізацію та демократизацію навчально-виховного процесу.

У своїй роботі Світлана Миколаївна керується Конституцією України, Декларацією прав людини, Конвенцією про права дитини, Законом України «Про освіту», чинним законодавством України, Законом України «Про попередження насильства в сім’ї», «Положенням про психологічну службу», «Етичним кодексом психолога».

 

 

 

Бібліотека залишається важливим засобом соціалізації особистості, надаючи допомогу в становленні поглядів і переконань, бо тільки роздуми над сторінками книг формують внутрішньо вільну і цільну людину. А полікультурне середовище є широким полем діяльності для заохочення читанням сучасного учня, особливо в умовах появи  нових занять і альтернатив кіно, Інтернет, телебачення. Ці альтернативи настільки швидко почали витісняти книгу із повсякденного життя, що процес читання стає зовсім неактуальним. Тому сьогодні невід’ємною частиною бібліотечної роботи є пропаганда книги серед учнів для розширення їхнього світогляду, набуття грамотності, вміння висловлюватись.

Шкільна бібліотека відіграє велику роль відіграє у житті гімназії. Уся  діяльність спрямовується і організовується спільно з педагогічним колективом відповідно до планів роботи і регламентуючої документації.

З метою широкого залучення учнівського та педагогічного колективів до роботи з виховання в учнів дбайливого ставлення до підручників, поваги до праці людей, що його створюють, відповідальності за правильне і раціональне використання підручників, створення і поповнення бібліотечного фонду в гімназії проводиться акція «Подаруй бібліотеці книгу» та акції з дбайливого ставлення до книги. Завдяки проведенню акції «Подаруй бібліотеці книгу» фонд бібліотеки гімназії поповнився новими виданнями художньої літератури як для учнів початкових, так і для гімназійних класів.

Розроблено і проведено  ряд заходів, спрямованих на збереження книги гімназистами. Це, перш за все, створено  в кожному класі пости бережливих, проведено рейди-перевірки стану збереження шкільних підручників. Результати рейдів-перевірок висвітлено у бібліотечному бюлетні та наказі по школі з подякою класам-переможцям.

Формування і розвиток читацьких інтересів розпочинається одразу після запису дитини у бібліотеку. Інтерес дитини до предметів, що її оточують, зароджується ще в ранньому дитинстві. Про це свідчать численні запитання, з якими вона звертається до дорослих. Велику допомогу у задоволенні цієї потреби надають книжки – ці невичерпні джерела знань. Тому такою важливою є перша зустріч дитини з бібліотекою, її перші враження про книгу. Для цього організовано і проведено екскурсії маленьких читачів до бібліотеки. Тут відбувається перше знайомство дитини з книгозбірнею, розкриваються її читацькі інтереси.

А ще  серед читачів цієї вікової групи дуже легко проводити виховні та позаурочні заходи як форми пропаганди літератури, оскільки вони з радістю погоджуються на їх проведення і беруть у них активну участь. Так нами проведено бібліотечні уроки в початкових класах: «Про книгу і бібліотеку»,  «Зустрічі у шкільній бібліотеці», «Як прийшла до нас книга», « Книги Кобзаря для школярів».

Діти молодшого шкільного віку по-своєму сприймають навколишній світ, відображений у книзі. По-своєму ставляться до всього, що читають. У розвитку читацьких інтересів учнів важливу роль відіграють почуття та емоції. А тому у бібліотеці виділена література для дітей молодшого шкільного віку,особливістю якої є яскраві малюнки, малий обсяг  тексту.

Невід’ємною частиною екскурсій є бесіди бібліотекаря з маленькими читачами, в ході яких визначаються читацькі інтереси учнів, їх вміння переповідати прочитане, а також наголошується на бережливому ставленні до книги. На бібліотечних уроках діти вчилися надавати допомогу пошкодженим книгам, вчилися робити дрібний ремонт.

У формуванні читацьких інтересів підлітків є свої особливості. Дітей цього віку цікавить світ пригод і фантастики, книги при життя дітей, класична література, різноманітні енциклопедії та словники. У книжковому фонді бібліотеки також виділено літературу для дітей цього віку. Обов’язковим елементом пропаганди літератури серед  дітей цього віку є бібліотечні уроки. Так, серед учнів 5- 9 класів було проведено наступні бібліотечні уроки:  « Історія створення книги»,«Писемні пам’ятки України»,  «Робота з довідковою літературою», а також літературні читання у співпраці з вчителем української літератури Лихо І.Й.   та учнями 5-Б гімназійного класу з нагоди ювілею Ліни Костенко.

Допомогу у підготовці до занять та проведення позакласних чи методичних заходів педагогічному та учнівському колективу надавала гімназійна бібліотека під керівництвом Міщій Світлани Миколаївни.

Ця одиниця закладу є її обов’язковим структурним підрозділом, який здійснює бібліотечно-інформаційне, культурно-просвітницьке забезпечення навчально-виховного процесу як в урочний, так і в позаурочний час. Свою діяльність бібліотека спрямовує і організовує спільно з педагогічним колективом відповідно до планів роботи і регламентуючої документації.

Документом, який регламентує діяльність шкільної бібліотеки, є « Положення про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу», де визначено основні завдання бібліотеки, її структуру.

З метою широкого залучення учнівського та педагогічного колективів до роботи з виховання в учнів дбайливого ставлення до підручників, поваги до праці людей, що його створюють, відповідальності за правильне і раціональне використання підручників, створення і поповнення бібліотечного фонду в гімназії проводиться акція «Подаруй бібліотеці книгу» та Всеукраїнська акція « Живи, книго!». Цьогорічна акція «Подаруй бібліотеці книгу» була надзвичайно плідною. Оскільки у 2011 році гімназія святкувала своє 100 –річчя, колишні випускники із вдячності школі поповнили бібліотечний фонд не лише класикою української та зарубіжної літератур, а й новими сучасними довідниками з різних предметів, які так необхідні сьогодні школярам у підготовці до ЗНО.

Бібліотекарем розроблено ряд заходів по проведенню Всеукраїнської акції « Живи, книго!» В рамках цієї акції було проведено рейди-перевірки стану збереження шкільних підручників, результати яких було висвітлено у бібліотечному бюлетні з подякою класам-переможцям.

Формування і розвиток читацьких інтересів розпочинається одразу після запису дитини у бібліотеку. Інтерес дитини до предметів, що її оточують, зароджується ще в ранньому дитинстві. Про це свідчать численні запитання, з якими вона звертається до дорослих. Велику допомогу у задоволенні цієї потреби надають книжки – ці невичерпні джерела знань.

Плануючи роботу з виховання читацьких інтересів, завідувач бібліотеки враховує вікові особливості читачів.

Діти молодшого шкільного віку по-своєму сприймають навколишній світ, відображений у книзі. По-своєму ставляться до всього, що читають. У розвитку читацьких інтересів учнів важливу роль відіграють почуття та емоції. А тому у бібліотеці виділена література для дітей молодшого шкільного віку,особливістю якої є яскраві малюнки, малий обсяг тексту.

А ще серед читачів цієї вікової групи дуже легко проводити виховні та позаурочні заходи як форми пропаганди літератури, оскільки вони з радістю погоджуються на їх проведення і беруть у них активну участь. Так бібліотекарем у даному навчальному році проведено бібліотечні уроки в початкових класах: «Чарівний світ знань», «Зустрічі у шкільній бібліотеці», «Як прийшла до нас книга», «Подорож до країни Казка», «Свято книги».

У формуванні читацьких інтересів підлітків є свої особливості. Дітей цього віку цікавить світ пригод і фантастики, книги при життя дітей, класична література, різноманітні енциклопедії та словники. У книжковому фонді бібліотеки також виділено літературу для дітей цього віку. Обов’язковим елементом пропаганди літератури для них є бібліотечні уроки. Так, серед учнів 5- 9 класів було проведено наступні бібліотечні уроки: «Історія створення книги. Писемні пам’ятки України», « Система каталогів і картотек у бібліотеці», «Такі невідомі словники», «День української писемності та мови», « Мій шкільний підручник».

Старший шкільний вік є періодом досягнення не тільки фізичної, а й розумової зрілості. З метою виховання учнів старшого віку проводимо бібліотечні уроки: «Бібліографія. Анотація», « Самостійна робота над книгою».

Важливу роль у формуванні читацьких інтересів відіграють бесіди. Бесіди « Книги – це духовний заповіт одного покоління іншому», «Цей дивний світ – бібліотека», « Книга – міст у світ знань», « Як працювати з підручником» та інші сприяють розширенню знань про книгу, формують читацькі інтереси, виховують бережливе ставлення до книги.

Об’язковим елементом пропаганди і збереження книги є класні кутки «Живи,книго!», у яких внесені «Єдині вимоги до учнів по збереженню підручників» та створено «Пости бережливих».

Однією з найбільш ефективних форм пропаганди літератури та формування читацьких інтересів є книжкова виставка. На виставці читач бачить водночас кілька книг, може безпосередньо ознайомитись з ними, переглянувши кожну книгу. У бібліотеці впродовж 2011-2012 н.р. були оформлені наступні книжкові виставки та тематичні полички:

– «Моя рідна земля – Україна»

– «Україно , мій духмяний диво цвіт, через терни йшла до волі сотні літ»

– «Міжнародний день грамотності»

– «Все, що серце і що розум вік творили не один, повизбирувало людство в книги – перли із перлин»

– «Вчителю! Перед твоїм ім’ям дозволь смиренно стати на коліна»

– «Підручники, за якими вчилися наші діди і батьки»

– «Вона зродилась на Волині (УПА)»

– «День українського козацтва»

– «Сяйво слави» (до дня народження Маркіяна Шашкевича)

– «День української писемності та мови»

– «День пам’яті жертв голодомору та політичних репресій»

– «Колиска її великої любові» (до 110-річчя від дня народження Катерини Білокур)

– «Не нарікай, що ламлеться життя, що мало втіх зажив на цьому світі, ти вип’єш ківш завчасний забуття, не заплямивши щастя й миті» (до 140-річчя від дня народження М. Старицького)

– «Пам’ять про юнаків-героїв не згине повік»

– «Я в серці маю те, що не вмирає»

– «І мене в сім’ї великій, в сім’ї вольній, новій…»

– «Книги… книги… книги… Завжди ви зі мною, мудрі й вірні друзі ви мої!»

У бібліотеці створено тематичні папки газетних і журнальних статей, присвячені як історичним подіям України, так і рідного міста, а також відомим українським і зарубіжним письменникам.

Проводилися наступні заходи: «Свято книги», літературні ігри « Художній дивосвіт», « У скарбничку ерудита», бесіда на батьківських зборах « Книга – найкращий друг ваших дітей», анкетування для учнів та батьків.

Бібліотека активно включається у проведення загальношкільних масових заходів, у проведення предметних тижнів. С.М. Міщій вдало підбирала матеріали до стінних газет, готувала списки літератури, оформляла книжкові виставки, перегляди літератури.

Обов’язковим елементом роботи з вчителями є бюлетені « Нові надходження у бібліотеці», «Наші нові подаровані книги», де висвітлюю зміст літератури, що надійшла до бібліотеки.

За цей навчальний рік була проведена надзвичайно складна і тривала робота – оновлення алфавітного та створення систематичного каталогів.

Створено актив бібліотеки з кращих читачів, який бере участь у проведенні усіх бібліотечних заходів.

Члени гуртка « Лікар Айболить» активно допомагають у ремонті пошкодженої літератури.

Уже стало традицією проводити тиждень дитячої книги, під час якого активізується робота бібліотекаря та педагогічного колективу щодо популяризації книжкового фонду. Під час цього свята обов’язково проводиться конкурс дитячих малюнків, а також свята, ігри, конкурси, літературні зустрічі. А оскільки цьогоріч святкували 100-річчя гімназії, то були ще й організовані зустрічі учнів школи із першими її випускниками, нині досить відомими людьми України.

 

Таким чином, шкільна бібліотека розвиває творчі думки, здібності, таланти, пізнавальні інтереси і сприяє успішному засвоєнню програм із навчальних предметів, виробляє в учнів перший досвід самостійно здобувати інформацію, формує всебічно розвинену особистість.

 

Фінансовий стан фондів на кінець навчального року становить 91604 грн, а загальна кількість підручників на сьогодні – 8455, художнього фонду – 6531. Недостатня забезпеченість підручниками в 2 початковому класі, 8, 10, 11 класах.

Забезпечення періодичними виданнями: 5 видань – 1500.00 грн.

Забезпечення фаховими виданнями – «Школа», «Завуч», «Збірник наказів», «Освіта України», «Шкільна бібліотека», «Позакласний час», «Голос народу».

 

Робота психолога

У  2014– 2015 н.р. роботу психологічної служби гімназії було спрямовано на популяризацію здорового способу життя серед молоді за допомогою діагностики психологічної готовності дітей до навчання у школі, їх емоційної, соціальної готовності, мотивації до навчання. Багато зусиль як у психодіагностичному плані, так і в просвітницькій роботі було спрямовано на зниження рівня дезадаптованості у 1-х початкових та 1-х гімназійних класах. Неодноразово проводилась індивідуальна та групова діагностична робота, якою було охоплено як учнів початкових, середніх та старших класів, так і вчителів, батьків.

Корисними були результати анкетування з метою визначення особистісних проблем учнів, ставлення до навчання, а також  анкетування з метою підготовки до різних бесід, виховних годин, батьківських зборів, педагогічних рад, психолого-педагогічних семінарів на запитання вчителів – предметників, класних керівників, адміністрації гімназії.

Багато уваги приділялось старшокласникам по профдіагностуванню та профконсультуванню. А саме:

– Вивчення нахилів та здібностей учнів 5-х класів  з метою визначення профілю у навчанні:

–          методика ОДАНІ -2.,

–          опитувальник професійної спрямованості Д.Голланда;

–          дослідження потреб, інтересів та схильностей учнів.,

–          анкета «Що мені подобається» Л.А.Йоваша.,

–          Методика «Профіль»;

–          Методика «Матриця вибору професій»;

–           методика Айзенка.

Неодноразово проводились індивідуальні бесіди з учнями та батьками щодо профілізації навчання та   батьківські збори «Допоможіть дитині визначити профіль у навчанні».

У квітні відбулась зустріч учнів 5-х класів із представником ЧРЦЗ Грабчак Н.С. з проблем професійної орієнтації учнівської молоді.

Не залишались поза увагою діти з особливими потребами, з якими проводилась корекційно – розвивальна робота( розвиток пізнавальних процесів дітей молодшого шкільного віку, подолання невпевненості та тривожності молодших школярів у процесі адаптації до школи,отримання позитивного емоційного досвіду, зняття емоційної напруги, розвиток навичок групової взаємодії, психокорекція агресивності та конфліктності у підлітків, подолання шкільної тривожності учнів 1-го гімназійного класу, розвиток комунікативних навичок і  формування адекватної самооцінки та ін.).

Заняття тренінгових груп проходили як з учнями різних вікових груп  у старшій школі ( «Спілкування – це здорово!», «Світ емоцій та почуттів», «Куріння чи здоров»я – обирайте самі», заняття з метою профілактики агресивності та жорстокості серед молоді, «Основи розвитку творчої активної особистості», «Я і моя майбутня професія» та ін..) так і з вчителями на методичних об»єднаннях та засіданні Школи молодого вчителя («Адаптація молодих педагогів до роботи» та ін..).

Слід відмітити, що за індивідуальними консультаціями найбільше зверталися учні середніх класів та батьки . Тематика консультацій була різноманітною: соціальний статус дитини в школі чи класі, проблеми  в спілкуванні з однолітками чи батьками, новий колектив, подолання тривожності, агресивності, дитячий непослух, надмірна вразливість, поради батькам першокласників, підлітковий вік та його особливості, проблеми у навчанні.         Старшокласників більше цікавила підготовка до ДПА чи ЗНО, майбутній вибір професії , ресурси самовдосконалення, побудова іміджу та ін..

Педагоги зверталися з проблем у формуванні учнівського колективу, позитивного психологічного мікроклімату, були  запити щодо норм поведінки та моральних принципів учнів, підвищеного рівня тривожності у дітей, формування мотивації учіння, про роботу з гіперактивними дітьми, дитячу агресивність, конфлікти у підлітковому середовищі та ін..

Найефективнішими формами роботи з вчителями є індивідуальні консультації, психолого-педагогічні консиліуми та психолого-педагогічні семінари. Психологічна освіта педагогів здійснювалась шляхом входження ситуацій передачі знань у процес практичної діяльності.

Питання психічного здоров»я школярів розглядалися і на методичних об»єднаннях, і на тематичних нарадах та педрадах.

Немала роль була відведена проведенню заходів по попередженню дитячої бездоглядності, насильства в сім»ї та школі, дитячої жорстокості, пияцтва, наркоманії та СНІДу, корекції девіантної поведінки.

Профілактична робота здійснювалась і в тісному зв’язку з батьками. Проводились батьківські збори («Ваша дитина – першокласник!», «Проблеми адаптації учнів у перших гімназійних класів до навчання в гімназії», «Підлітковий вік та його особливості», «Роль батьків в майбутньому виборі професії», «Підліток у світі шкідливих звичок» та ін..),

– круглі столи за участю гімназійної ради, голів батьківських комітетів, працівників правоохоронних органів та представників Центру соціальних служб для сім»ї, дітей та молоді ( « Попередження жорстокості та насильства серед учнівської молоді та в сім»ї, проблем дитячої бездоглядності»),

– диспути та бесіди («Ти – дівчина», «Відверто – дівчатам», «Дошлюбна чистота. Шлюб і подружжя»).

Брала участь обласному семінарі практичних психологів закладів нового типу на базі ТОКІППО з питанням «Організація роботи з обдарованими дітьми в умовах сучасного освітнього простору» та міському семінарі директорів та заступників директорів з навчально-виховної роботи з питанням «Психолого-педагогічний супровід роботи над іміджем гімназії»

 

 

Головною метою психологічної служби гімназії є виявлення і створення оптимальних соціально – психологічних умов для вільного розвитку творчої особистості на основі підвищення рівня поінформованості педагогів та батьків із проблем роботи з обдарованими дітьми; психологічний супровід профільного та до профільного навчання; формування психологічної компетентності всіх учасників навчально-виховного процесу через широке застосування досягнень психологічної науки, що забезпечить сприяння роботі гімназії на тему: «Поєднання інноваційних технологій як один із напрямків удосконалення якості навчально-виховного процесу. Нові підходи до профілізації старшої школи. Формування компетентного учня, вчителя, керівника».

Робота практичного психолога Рибачок С.М. було спрямовано на популяризацію здорового способу життя серед молоді за допомогою діагностики психологічної готовності дітей до навчання у школі, їх емоційної, соціальної готовності, мотивації до навчання. Багато зусиль як у психодіагностичному плані, так і в просвітницькій роботі було спрямовано на зниження рівня дезадаптованості у 1-х гімназійних класах. Неодноразово проводилась індивідуальна та групова діагностична робота, якою було охоплено як учнів початкових, середніх та старших класів, так і вчителів, батьків.

У травні проводився діагностичний мінімум з майбутніми учнями 1-х класів (розвиток пізнавальних інтересів, емоційно-вольова регуляція, розвиток мови, самооцінка, мотивація до навчання) у дошкільному закладі № 3 м. Чорткова.

Значна роль в індивідуальній психодіагностичній роботі відводилась саме вихованцям старших груп дошкільного закладу та учням початкової школи гімназії, а групові соціально-психологічні дослідження переважали серед учнів середніх та старших класів даного навчального закладу.

Корисними були результати анкетування з метою визначення особистісних проблем учнів, ставлення до навчання, а також анкетування з метою підготовки до різних бесід, виховних годин, батьківських зборів, педагогічних рад, психолого-педагогічних семінарів на запитання вчителів, класних керівників, адміністрації гімназії.

Багато уваги приділялось старшокласникам по профдіагностуванню та профконсультуванню, вивчення та результати як значною мірою вплинули на формування та вибір профілю у навчанні учнів 6(10)класу гімназії.

Не залишались поза увагою діти з особливими потребами, з якими проводилась корекційно – розвивальна робота (розвиток пізнавальних процесів дітей молодшого шкільного віку, подолання невпевненості та тривожності молодших школярів у процесі адаптації до школи, психокорекція агресивності та конфліктності у підлітків, подолання шкільної тривожності п’ятикласників та ін.).

Заняття тренінгових груп проходили як з учнями різних вікових груп, так і з вчителями на методичних об’єднаннях( «Спілкування – це здорово!», «Світ емоцій та почуттів», «Куріння чи здоров’я – обирайте самі», заняття з метою профілактики агресивності та жорстокості серед молоді, «Основи розвитку творчої активної особистості» та ін..)

Слід відмітити, що за індивідуальними консультаціями найбільше зверталися учні середніх класів та батьки. Тематика консультацій була різноманітною: соціальний статус дитини в школі чи класі, проблеми в спілкуванні з однолітками чи батьками, новий колектив, подолання тривожності, агресивності, дитячий непослух, надмірна вразливість, поради батькам першокласників, підлітковий вік та його особливості, проблеми у навчанні, майбутній вибір професії та ін..

Виступ на педраді дав можливість реально поглянути як створюється вчителями ситуація успіху на уроках іноземної мови, а також побачити результати анкетних опитувань про зацікавленість учнів навчанням в гімназії.

Найефективнішими формами роботи з вчителями є індивідуальні консультації та психолого-педагогічні семінари. Психологічна освіта педагогів здійснювалась шляхом входження ситуацій передачі знань у процес практичної діяльності.

Вдало пройшов районний семінар практичних психологів у вигляді тренінгового заняття на тему: «Забезпечення системи психолого-педагогічного супроводу обдарованої дитини», на якому було висвітлено багато актуальних питань щодо роботи з обдарованою молоддю.

Питання психічного здоров’я школярів розглядалися і на методичних об»єднаннях, і на тематичних нарадах та педрадах.

Немала роль була відведена проведенню заходів по попередженню дитячої бездоглядності, насильства в сім»ї та школі, дитячої жорстокості, торгівлі людьми, пияцтва, наркоманії та СНІДу, корекції девіантної поведінки.

Профілактична робота здійснювалась і в тісному зв’язку з батьками. Проводились батьківські збори («Ваша дитина – першокласник!», «Роль батьків у житті п»ятикласників», «Проблеми адаптації учнів у перших гімназійних класів до навчання в гімназії», «Підлітковий вік та його особливості», «Роль батьків в майбутньому виборі професії», «Підліток у світі шкідливих звичок» та ін..), круглі столи ( « Попередження жорстокості та насильства серед учнівської молоді та в сім»ї»), диспути та бесіди («Ти – дівчина», «Відверто – дівчатам»).

А для розширення кругозору батьків щодо кишенькових грошей у дітей, записала передачу батьківського всеобучу на Чортківському радіо.

Відвідала Староягільницьку ЗОШ 1-11ст., ознайомившись з педагогічним та учнівським колективами. З учнями 8-9 класів було проведено діагностичні методики з метою визначення професійної орієнтації молоді, надала консультації учням щодо правильного вибору професії, чому так важливо не помилитись у її виборі.

У жовтні 2011 року пройшла курси підвищення кваліфікації при ТОКІППО та захистила курсовий проект на тему: «Правове виховання».

Важливо в роботі психологічної служби гімназії оптимізувати проведення психолого-педагогічних консиліумів щодо розробки індивідуального підходу до учнів; пожвавити роботу з дітьми трудових мігрантів, а також формуванню у дітей поняття гендерної грамотності. Приділяти більшу увагу розробці методології щодо вивчення індивідуальних особливостей обдарованих дітей та урізноманітнити роботу з ними , залежно від вікового періоду.

Вперше в цьому році проходила олімпіада з педагогіки та психології. Учениця 7(11) класу Мармураш Вікторія отримала 3 місце.

 

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Прокрутка до верху
Чортківський ліцей N1 імені Маркіяна Шашкевича
Перейти до вмісту